Włoski poziom B1
Program nauczania na poziomie B1
Poziom B1 to etap , który pozwala kursantom na swobodne porozumiewanie się w szerokim zakresie sytuacji życiowych. Kursanci rozwijają umiejętność mówienia, słuchania, czytania i pisania, opanowując bardziej złożone struktury językowe i wzbogacając słownictwo. Poziom B1 to moment, w którym uczniowie zaczynają odczuwać realną swobodę w posługiwaniu się językiem.
Gramatyka
Poziom B1 wprowadza zaawansowane struktury gramatyczne, które pozwalają na tworzenie bardziej skomplikowanych wypowiedzi. Program obejmuje między innymi:
Czasy przeszłe:
- utrwalenie różnicy Passato prossimo vs Imperfetto – kiedy stosować każdy z czasów.
- Trapassato prossimo (np. “Avevo già mangiato quando sei arrivato”) – czas zaprzeszły.
Tryb warunkowy – Condizionale:
- Condizionale presente: wyrażanie życzeń, przypuszczeń i próśb (np. “Vorrei un caffè”).
- Condizionale passato: mówienie o sytuacjach hipotetycznych w przeszłości (np. “Avrei voluto aiutarti”), przyszłość w przeszłości (np. “Volevo che mi avrebbe telefonato”).
- Porównanie czasu przyszłego futuro semplice do condizionale.
Tryb rozkazujący – Imperativo:
- formy regularne, nieregularne, połączenie imperativo z zaimkami,
Tryb łączący – Congiuntivo:
- Congiuntivo presente – wprowadzenie, formy, użycie w zdaniach wyrażających emocje, życzenia, opinie (np. “Penso che sia importante”).
Strona bierna:
Użycie strony biernej w prostych zdaniach (np. “Il libro è stato scritto da un autore famoso”).
Zgodność czasów w indicativo -zestawienie wszystkich dotychczas poznanych czasów i budowanie złożonych zdań.
Inne:
- forma bezosobowa,
- gerundio passato, infinito passato, participio passato assoluto,
- futuro anteriore,
- Partykuła ci i ne,
- Zaimki relatywne i zaimki nieokreślone,
- Określenia ilości i liczebniki porządkowe:
Troppo, abbastanza, poco, quanto; primo, secondo, terzo itd. - Stopniowanie przymiotników, wyrażenia idiomatyczne, formy nieregularne,
- powtórzenie przysłówków,
- ćwiczenie przyimków,
- słowotwórstwo,
- spójniki,
Słownictwo
Na poziomie B1 kursanci poszerzają zasób słownictwa do około 2000–2500 słów, co pozwala na uczestnictwo w rozmowach na bardziej złożone tematy. Słownictwo obejmuje między innymi:
- Życie codzienne i problemy społeczne: środowisko, edukacja, zdrowie publiczne, transport, opisywanie wydarzeń i wypadków, uzależnienia, przestępczość, bezrobocie, mafia,
- Media i kultura: filmy, muzyka, książki, wiadomości, opinie o kulturze, wpływ social media, nowe technologie,
- Praca i kariera: rozmowy kwalifikacyjne, CV, obowiązki zawodowe, plany rozwoju, dziwne zawody, kobiety w świecie pracy,
- Styl życia: sport, zdrowie, aktywności w czasie wolnym, podróże i wakacje, wizyta u lekarza, zdrowy tryb życia, diata, zdrowie psychiczne,
- Ekspresja uczuć i opinii: wyrażanie aprobaty, krytyki, niepewności i nadziei.
- Idiomy i wyrażenia potoczne: typowe frazy używane przez Włochów w codziennej komunikacji
- wykrzyknienia (interiezioni)
- język potoczny, młodzieżowy, standardowy, anglicyzmy, język biurokracji,
- włoskie święta,
Kompetencje komunikacyjne
Poziom B1 pozwala na swobodniejsze uczestnictwo w rozmowach oraz radzenie sobie w różnych sytuacjach. Kursanci uczą się:
-
Opowiadać o swoich doświadczeniach:
Tworzenie bardziej szczegółowych opisów wydarzeń z przeszłości.
Wyrażanie swoich emocji związanych z przeszłymi sytuacjami. -
Formułować opinie i argumenty:
Wyrażanie zgody i sprzeciwu: “Sono d’accordo con te”, “Non penso che sia vero”.
Dyskutowanie na tematy ogólne, np. kultura, podróże, środowisko. -
Wyrażać przypuszczenia i życzenia:
Użycie trybu warunkowego i łączącego (np. “Vorrei vivere in Italia”, “Penso che tu abbia ragione”). -
Rozwiązywać problemy:
Opisywanie sytuacji problematycznych i proponowanie rozwiązań (np. “Non funziona la televisione. Potreste aggiustarla?”). -
Prowadzić rozmowy formalne i nieformalne:
Rozróżnianie rejestru językowego: rozmowy z przyjaciółmi vs rozmowy z przełożonymi.
Rozumienie tekstów i mowy
Na poziomie B1 kursanci uczą się rozumieć bardziej złożone teksty i wypowiedzi.
- Słuchanie:
Rozumienie dialogów i prostych wiadomości radiowych, filmów i nagrań.
Wydobywanie kluczowych informacji z bardziej szczegółowych wypowiedzi. - Czytanie:
Zrozumienie krótkich artykułów prasowych, instrukcji i opowiadań.
Rozpoznawanie intencji autora w tekście. - Pisanie:
Tworzenie krótkich esejów na tematy ogólne.
Pisanie e-maili formalnych i nieformalnych. -
-