Włoski poziom A1
Program nauczania na poziomie A1
Poziom A1 to pierwszy etap, który pozwala kursantom zbudować solidne podstawy w komunikacji i zrozumieniu języka. Na tym etapie skupiamy się na prostych strukturch gramatycznych, podstawowym słownictwie oraz umiejętności prowadzenia codziennych rozmów. Średnio przyjmuje się, że aby osiągnąć poziom a1 potrzeba około 35- 70 godzin lekcyjnych. Oczywiście, aby zauważyć postępy, należy uczyć się regularnie pomiędzy zajęciami!
Gramatyka
Podczas kursu na poziomie A1 uczestnicy poznają podstawowe zasady gramatyki języka włoskiego, między innymi:
Alfabet i wymowa:
- Nauka poprawnej wymowy oraz rozpoznawania liter i dźwięków charakterystycznych dla języka włoskiego.
Rodzajniki:
- Określone (il, lo, l’, la, i, gli, le)
- Nieokreślone (un, uno, una, un’)
- podstawowe użycie
Rzeczowniki:
- Rodzaje (męski, żeński)
- Liczba pojedyncza i mnoga
- podstawowe formy nieregularne
Przymiotniki:
- Zgodność przymiotnika z rzeczownikiem pod względem rodzaju i liczby
- Podstawowe przymiotniki opisujące osoby, rzeczy i miejsca (np. bello, grande, piccolo)
- stopień wyższy (più bello, più caro)
Czasowniki regularne i nieregularne w czasie teraźniejszym (Presente):
- Odmiana czasowników zakończonych na -are, -ere, -ire (np. parlare, scrivere, dormire)
- Najczęściej używane czasowniki nieregularne (essere, avere, andare, fare, venire itp. )
Czasowniki regularne w czasie przeszłym (passato prossimo):
- Tworzenie czasu passato prossimo – podstawy.
Zaimki:
- zaimki osobowe: Io, tu, lui/lei/Lei, noi, voi, loro
- zaimki wskazujące: questo, quello
- zaimki dzierżawcze (mio, tuo, suo, nostro, vostro, loro) z lub bez rodzajników,
- zaimki zwrotne (mi, ti, si, ci, vi, si)
- zaimek relatywny (che)
Przyimki:
- Podstawowe przyimki miejsca i czasu (a, in, di, con, su).
Tworzenie pytań i przeczeń:
- Forma pytająca (np. Dove vivi? Che cosa fai?)
- Konstrukcja przeczeń z “no” i “non” (np. Non parlo italiano).
Inne:
- akcent pisany
- anch’io i neanch’io
- liczebniki (od 1 do 1 000 000)
Słownictwo
Na poziomie A1 kursanci opanują około 500-700 słów, które pozwolą im porozumiewać się w codziennych sytuacjach. Słownictwo obejmuje między innymi:
- Powitania i zwroty grzecznościowe: Ciao, buongiorno, buonasera, grazie, prego.
- Liczby i liczebniki: Od 1 do 100 000(uno, due, tre… cento), podawanie cen.
- Podstawowe wyrażenia czasowe: Dni tygodnia, miesiące, godziny.
- Rodzina: Opis członków rodziny (madre, padre, fratello, sorella).
- Żywność: Nazwy popularnych produktów spożywczych (pane, latte, formaggio), nazwy lokali gastronomicznych, zamawianie jedzenia w restauracji i barze, zakupy, opisywanie smaków.
- Podstawowe zwroty w podróży: Jak pytać o drogę, kupować bilety, rezerwować hotel, opis miasta i zwiedzanie, usługi,
- środki transportu: na lotnisku, na stacji, stacja benzynowa.
- mówienie o sobie i o swoich bliskich.
- narodowości (polacco, italiano, francese).
- pogoda (fa caldo, fa freddo, piove).
- stan ducha i charakter, wygląd.
- podstawowe zawody.
- opisywanie czynności rutynowych, preferencji, mówienie o wolnym czasie.
- zaproszenie kogoś, odmawianie.
- wyrażanie opinii.
Kompetencje komunikacyjne
Kursanci nauczą się między innymi:
- Witać się i żegnać w formalny i nieformalny sposób.
- Przedstawiać siebie i innych, opowiadać o innych osobach, opisywać ich wygląd i charakter: Mi chiamo Anna. Lui è Marco. Lui è un uomo alto e bello.
- Pytać o podstawowe informacje: Dove abiti? Che lavoro fai?
- Mówić o sobie i swoich zainteresowaniach: Sono polacco. Abito a Varsavia. Mi piace la musica.
- Opisywać codzienne czynności: La mattina faccio colazione e vado al lavoro.
- Rozmawiać o pogodzie: Oggi fa caldo.
- Robić zakupy w sklepie, np. pytając o cenę: Quanto costa questo? Vorrei comprare un chilo di mele.
- Wyrazać opinię: Secondo me, questo abito ti sta molto bene.
- poruszać po włoskim mieście, zamawiać jedzenie, robić zakupy, pytać o drogę, rezerwować hotel, mówić o podstawowych problemach, zapytać o cenę, a nawet ją negocjować.
Rozumienie tekstów i mowy
- Rozpoznawanie prostych, pisanych tekstów takich jak ulotki, menu, znaki drogowe, krótkie e-maile.
- Rozumienie podstawowych informacji w prostych dialogach i nagraniach, np. pytanie o drogę lub rezerwacja biletu.
- Wykorzystanie kontekstu do zrozumienia ogólnego sensu rozmowy.