Jak napisać rozprawkę po włosku?

Autor: Magdalena

Właścicielka szkoły Via Italia, dydaktyk, lektorka języka włoskiego

1

21/03/2022

Na wielu egzaminach, między innymi na rozszerzonej maturze, na egzaminie CELI, CILS, sprawdzana jest umiejętność pisania rozprawki (il testo argomentativo).

 Co to jest rozprawka?

Rozprawka to pisemna forma wypowiedzi w której rozważa się zagadnienie podane w poleceniu, przedstawiając argumenty i / lub kontrargumenty, wspierając je dodatkowymi wyjaśnieniami oraz/lub przykładami.

 Typy rozprawek

Wyróżniamy przede wszystkim dwa typy rozprawek:

  • rozprawka typu za i przeciw w której należy rzetelnie przeanalizować wady i zalety
  • rozprawka opiniująca w której należy wyrazić własną opinię i ją uzasadnić.

 Struktura

  1. Wstęp

    Zawiera ogólne wprowadzenie w temat (zdanie lub dwa) i jasno sformułowaną tezę. Postawienie tezy jest bardzo ważne. Musi być ona zgodna z tematem oraz argumentacją przedstawioną w rozwinięciu. Musi też zapowiadać oczekiwaną strukturę rozprawki:

    Rozprawka „za i przeciw”
    W przypadku rozprawki „za i przeciw” we wstępie należy wskazać, że będą rozpatrywane wady i zalety / dobre i złe strony (uwaga! taka rozprawka nie może rozpatrywać tylko zalet lub tylko wad, musi być równowaga pomiędzy ilością argumentów „za” i „przeciw”). Jest obowiązkowe, aby we wstępie nawiązać do typu rozprawki, np.:

    – Ci sono molti vantaggi e altrettanti svantaggi di questo fenomeno.
    – Nella mia tesi presenterò i lati positivi e quelli negativi di questa decisione.

    Rozprawka opiniująca
    W przypadku rozprawki opiniującej trzeba jasno określić własne stanowisko w danej sprawie, np.

    – Secondo me è una buona idea.
    – Credo che questa decisione sia sbagliata.
    – La mia opinione è che sia una soluzione giusta, comunque vedo anche dei pericoli.
    – Questo fenomeno presenta molti svantaggi. Il problema è più complesso di quanto non pensassi.
    – All’inizio vale la pena dire che non sono d’accordo con questa decisione.
    – Il problema sta nel fatto che non siamo preparati a fare tali sacrifici.

    Należy unikać w tym przypadku zdań pytających:
    è una buona idea?
    lub zdań, które nie pozwalają na jasne określenia stanowiska:
    – Mi è difficile dire se è bene oppure male
    – Non so cosa pensare.

  2. Rozwinięcie

    Omawia zagadnienie w sposób przejrzysty i logiczny. Stanowisko wyrażone w tezie musi być spójne z treścią rozwinięcia rozprawki.

    Rozprawka „za i przeciw”
    Powinna zawierać porównywalną liczbę dobrych i złych stron, wszystkie argumenty i kontrargumenty przedstawione w rozwinięciu nawiązują do tezy.

    Rozprawka opiniująca
    W rozprawce opiniującej w rozwinięciu należy potwierdzić swoje poglądy. W przypadku tej formy wypowiedzi jest akceptowane podanie argumentów sprzecznych z postawioną tezą, ale tylko pod warunkiem, że zdający wskazuje na poglądy innych osób po to, żeby wyjaśnić, dlaczego się z nimi nie zgadza, np.

    -Sebbene molte persone sostengano che questa soluzione sia conveniente dal punto di vista economico, secondo me i soldi non hanno un aspetto decisivo.

    Każdy argument konsekwentnie powinien wspierać postawioną tezę.

  3. Zakończenie/ Podsumowanie

    Stanowi klamrę dla wprowadzenia, potwierdzeniem tezy, ale nie jest powtórzeniem wstępu.

 Przydatne wyrażenia (w rozprawce i nie tylko)

(*jeśli jakieś wyrażenie/ spójnik łączy się obowiązkowo z congiuntivo dodałam taką informację)

  • Wprowadzenie pierwszego punktu:

    In primo luogo.
    Per cominciare.
    Innanzitutto.
    Prima di tutto.
    Per prima cosa.
    Per iniziare.
    Dapprima.
    (znaczenie: po pierwsze, przede wszystkim)

  • wprowadzenie kolejnego punktu, zagadnienia:

    In secondo luogo, (po drugie)
    In terzo luogo, (po trzecie)
    Inoltre, (ponadto)
    In aggiunta a ciò, (w uzupełnieniu do tego, oprócz tego)
    Poi , (potem, poza tym)
    In seguito,(następnie)

  • Wprowadzenie innego punktu widzenia:

    Da una parte / Da un lato / Da un canto. (z jednej strony),
    Dall’altra parte/ Dall’altro canto (z drugiej strony),
    Tuttavia (jednakże),
    Ciononostante (pomimo tego),
    Al contrario alcuni sostengono che (Wręcz przeciwnie, niektórzy twierdzą, że),

  • Wprowadzenie konsekwencji:

    Di conseguenza (wskutek tego),
    Ne consegue che (z tego wynika, że),
    Il risultato è che (rezultat jest taki, że),

  • Wyrażenie opinii:

    Sono dell’opinione che / Sono d’avviso che / Sono del parere che (jestem opinii, że + congiuntivo),
    La mia opinione è che … (moje zdanie jest takie, że indicativo / condizionale),
    Dal mio punto di vista/Dal mio canto (z mojego punktu widzenia),
    Per quanto mi riguarda (jeśli chodzi o mnie),
    Mi sembra che/ mi pare che (wydaje mi się, że + congiuntivo),
    Sono convinta che (jestem przekonana, że + zazwyczaj indicativo),
    Secondo me/ Per me (według mnie + indicativo),
    Sono giunta alla conclusione che (Doszłam do wniosku, że …),
    A mio parere / A mio avviso / A mio giudizio (w mojej opinii) + indicativo / condizionale

  • Inne wyrażenia:

    Alcuni ritengono che (niektórzy uważają, że + congiuntivo),
    Altri pensano che / Altri credono che (inni myślą, że + congiuntivo),
    Non si dimentichi che (nie należy zapominać, że + indicativo),
    Si ritiene che (uważa się, że + congiuntivo),
    Credo che / Ritengo che / Penso che / Suppongo che (uważam, że + congiuntivo),
    Mi immagino che (wyobrażam sobie, że + congiuntivo)

  • formy bezosobowe + congiuntivo:

    è naturale che (to naturalne, że),
    è logico che (to logiczne, że),
    è probabile che (to prawdopodobne, że),
    è possibile che (to możliwe, że),
    è improbabile che (to niemożliwe, że),
    è meglio che (lepiej, żeby),
    è giusto che (to sprawiedliwe, żeby),
    è bene che (to dobrze, że),
    è male (to źle, że),
    è peggio che (to gorzej, że),
    bisogna / occorre che (należy)+ congiuntivo,
    vale la pena che (warto) + congiuntivo,
    bisogna sottolineare/ bisogna mettere in evidenza che (należy podkreślić, że) + indicativo,
    Si noti che (zauważa się, że) + indicativo,
    Per quanto riguarda/ Per quanto concerne / Quanto a (jeśli chodzi o) + indicativo,
    Occorre prendere in considerazione il fatto che (należy wziąć pod uwagę, że),
    Si tratta di un fenomeno che richiama l’attenzione su (chodzi o zjawisko, które zwraca uwagę na),
    Bisogna tenere presente che / Bisogna prendere in considerazione che (należy pamiętać że / należy wziąć pod uwagę, że),
    Vale la pena prestare attenzione a (warto zwrócić uwagę na)

  • Spójniki (niektóre):

    – wyrażające przyczynę:
    Infatti (rzeczywiście),
    dato che / visto che (zważywszy, że – to są dwa bardzo ładne spójniki w pracy) ,
    poiché / perché / siccome (ponieważ) + indicativo,
    – zdania celowe:
    affinché / perché (żeby) + congiuntivo,
    – zdania czasowe:
    quando (kiedy),
    mentre (podczas gdy),
    dopo che (po tym jak),
    appena (jak tylko) + indicativo;
    prima che (zanim) + congiuntivo,
    – zdanie przyzwalające:
    anche se (nawet jeśli) + indicativo,
    nonostante che / sebbene / benché (chociaż, nawet jeśli) + congiuntivo,
    – zdanie sposobu: 
    come se (tak jakby) + zazwyczaj congiuntivo imperfetto,
    – zdanie wykluczające:
    tranne che, senza che (oprócz, za wyjątkiem) + congiuntivo,
    per quanto (o ile) + indicativo,
    – zdania wynikowe:
    dunque, quindi, allora (więc) + indicativo,
    – zdania rozłączne:
    o, oppure, ovvero (lub) + indicativo,
    – zdania przeciwstawne:
    ma, però, bensì (ale),
    tuttavia (jednakże) + indicativo,
    – zdania wyjaśniające:
    ovvero, ossia, cioè (czyli, to znaczy) + indicativo,

  • wyrażenie niepewności (ale z tym uważaj w rozprawce):

    Dubito che, ho un dubbio che (wątpię, żeby) + congiuntivo,

  • Podsumowanie:

    Infine (ostatecznie),
    Per concludere / Per finire (Aby zakończyć),
    Insomma (w sumie),
    Concludendo (Podsumowując),
    In conclusione (W podsumowaniu / podsumowując),
    Da ciò che è stato precedentemente detto si evince che (Z tego, co zostało wcześniej powiedziane, jasno wynika, że)

 O czym warto pamiętać?

  • wypowiedź musi być zgodna z tematem pracy,
  • nikt nie będzie oceniał czy Twoja opinia na dany temat jest właściwa czy nie, ale pamiętaj, że zarówno teza jak i rozwinięcie muszą być spójne i logiczne. Nie możesz odbiegać od tematu pracy. Pamiętaj o tym, ponieważ dużo osób traci punkty za niespójność z tematem pracy.
  • zanim zaczniesz pisać, napisz sobie listę argumentów i wybierze te, które według Ciebie najlepiej pasują,
  • W przypadku rozprawki „za i przeciw” liczba argumentów i kontrargumentów powinna być porównywalna,
  • na początku każdego akapitu warto dodać wyrażenia (te które wypisałam powyżej), które wzbogacą wypowiedź leksykalnie,
  • styl rozprawki powinien być formalny, nie należy używać kolokwializmów oraz zwrotów nacechowanych emocjonalnie,
  • naucz się na pamięć kilka zdań/skomplikowanych i trudnych zwrotów, których użyjesz w rozprawce, by dostać dodatkowe punkty za słownictwo,
  • jeśli brakuje Ci mądrze brzmiących słów/skomplikowanych konstrukcji do rozprawki, a masz dostęp do całego arkuszu egzaminacyjnego zainspiruj się słownictwem użytym w czytankach,
  • na poziomie b2 i wyższym jest bardzo ważne użycie spójników, zapamiętaj sobie przynajmniej te spójniki, które wypisałam powyżej i użyj ich kilku w rozprawce (uwaga na konstrukcje gramatyczne po spójnikach!),
  • używaj różnych konstrukcji gramatycznych: postaraj się użyć congiuntivo, condizionale, periodo ipotetico – dostaniesz za to dodatkowe punkty,
  • zdania powinny być złożone, ale oczywiście jeśli nie pamiętasz jakieś zaawansowanej konstrukcji gramatycznej – lepiej napisać zdanie w prostszy sposób, ale poprawnie.
  • po napisaniu sprawdź jeszcze raz czy na pewno teza i wszystkie punkty rozwinięcia są na temat, sprawdź także czy zdania są poprawne gramatycznie, interpunkcyjne, ortograficznie.
  • pamiętaj o akcencie pisanym w języku włoskim (ò, à, ù, ì, a także dwa różne: è, é), zapisujemy: è (jest), perché (zwróć uwagę na stronę akcentu!), benché, perciò, rimarrò, farò ecc.
  • pilnuj ilości wyrazów!
  • pamiętaj, aby praca była przejrzysta graficznie. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie to są nowe akapity w pracy. Warto też oddzielić od siebie argumenty i kontrargumenty.

Mam nadzieję, że artykuł okaże się pomocny w napisaniu rozprawki! In bocca al lupo! :)

0 0 Głosy
Ocena artykułu
Alfabet włoski

Alfabet włoski

Język włoski, znany ze swojej melodyjności, bogatej historii i kulturowego znaczenia, fascynuje uczących się na całym świecie…

Godziny po włosku

Godziny po włosku

Jak je tworzyć i wymawiać Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się, jak powiedzieć godzinę po włosku? Włoski jest pięknym językiem…

Bezpłatne ebooki

1000 najpopularniejszych słów w języku włoskim i 215 ciekawostek na temat Włoch.

panel boczny blog newsletter
Subscribe
Powiadom o
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Anna
02/07/2024 22:00

Grazie tantissimo! Ho appena scritto il mio primo testo argomentativo usando queste frazi! Quante parole dovrebbe contenere di solito il testo? Grazie per la risposta